پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 171538
برنامه کاري وزارت بهداشت براي پرستاران
تاریخ انتشار : 1394/02/30 12:44:18
نمایش : 1268
معاون پرستاري وزارت بهداشت ضمن تشريح برنامه‌هاي وزارت بهداشت در حوزه پرستاري و در سطح جامعه از آغاز تربيت ۱۰هزار بهيار خبر داد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمد ميرزابيگي در خصو ص برنامه‌هاي امسال وزارت بهداشت در حوزه پرستاري با بيان اينکه امسال حدود ۴۵ برنامه کاري در حوزه پرستاري داريم، گفت: اين برنامه‌ها با رويکرد آموزشي – علمي، باليني و سطح جامعه و امور غيرباليني نظام سلامت مثل بهداشت، پيشگيري و... است که معاونت پرستاري آنها را انجام مي‌دهد.

وي با تاکيد بر اينکه معاونت پرستاري، معاونت پرستاران نيست بلکه معاونتي است که فعل مراقبت و پرستاري را دربرمي‌گيرد، اظهار کرد: در زمان نبود معاونت اين بخش مغفول مانده بود. در حال حاضر اميدواريم بتوانيم در اين عرصه فعال بوده و حوزه مراقبت‌هاي پرستاري را که فقط منحصر به بيمارستان نيست و به کل سطوح جامعه يعني ارتقاي سلامت، پيشگيري از بيماري‌ها، درمان بيماري‌ها و توانبخشي مربوط مي‌شود را انجام دهيم.

توسعه مراقبت‌هاي پرستاري در سطح منازل در دستور کار وزارت بهداشت

ميرزابيگي مراقبت‌هاي پرستاري را در تمام دنيا در عرصه‌هاي ارتقاي سلامت، پيشگيري از بيماري‌ها، درمان بيماري‌ها و توانبخشي جاري دانست و با تاکيد بر اينکه اين مباحث نبايد از ديد ما نيز مغفول بماند، افزود: براي سطح جامعه ما دو برنامه بسيار برجسته داريم. يکي از اين برنامه‌ها توسعه بحث مراقبت‌هاي پرستاري در سطح جامعه و منازل است که قبلا وجود داشته اما عملکرد آن،‌ شرح وظايف، تعرفه‌ها و نظارت‌ها در اين زمينه ضعيف بوده است.

معاون پرستاري با بيان اينکه بخشنامه‌هاي اين برنامه نوشته شده و به زودي کارهاي آن انجام مي‌گيرد، ادامه داد: بحث بعدي توسعه انديشه‌اي به نام "پرستاران پرک‌تيشنر" است؛ يعني پرستاراني که لزوما در درجات تحصيلي کارشناسي ارشد و دکترا نيستند، اما با گذراندن دوره‌هاي کوتاه مدت چهار تا شش ماهه مي‌توانند در عرصه‌هايي تسلط پيدا کرده و در سطح جامعه فعال شوند.

وي افزود: اين پرستاران در سطوح ديگر نيز مانند گوارش، ديابت، سرطان، ارتوپدي و... مي‌توانند فعال باشند؛ به اين صورت که با گذراندن دوره‌هاي مربوطه تخصص‌ پيدا کرده و به فعاليت در حوزه‌اي خاص بپردازند و مراقبت‌هاي پرستاري خود را به صورت تخصصي‌تر ارائه ‌دهند. محل کار آنها سطح جامعه و سطح نظام سلامت کشور در محيط‌هاي بيمارستاني و غيربيمارستاني است.

اجراي پنج دوره آموزش پرستاران پرک‌تيشنر در سال جاري

به گفته ميرزابيگي به طور کلي براي اين پرستاران ۱۵ دوره را تعريف کرديم که اميدواريم امسال بتوانيم پنج دوره را در عرصه‌هاي مورد نياز مثل سرطان، گوارش، سالمندي و... ايجاد کنيم. بنابراين اين دو کار دو نمونه از برنامه‌هايي است که در سطح جامعه و براي مردم خواهد بود.

آغاز تربيت ۱۰هزار بهيار در کشور

ميرزابيگي از آغاز تربيت ۱۰هزار بهيار خبر داد و اظهار کرد: اتفاقي که در عرصه کمک پرستاران يعني رده‌هايي مثل بهياري و کمک بهيار افتاد، اين بود که ما در حال حاضر تربيت ۱۰ هزار بهيار را کليد زده و آغاز کرديم. شوراي تخصصي نيز در اين زمينه در معاونت پرستاري تشکيل داديم که برجاهايي که درخواست تربيت و آموزشي بهياري مي‌دهند نظارت خواهد کرد به اين صورت که توان آنها را سنجيده و اگر واجد شرايط باشند به آنها مجوز مي‌دهد.

وي مدت اين دوره‌ها را يکساله عنوان کرد و افزود: اميدواريم اين کار به رفع کمبود نيرو در عرصه کمک پرستار که در گذشته وجود داشته اما به تدريح حذف شدند، کمک کند. اين برنامه نياز به اعتبار ندارد و با کمک بخش خصوصي انجام مي‌شود. چارچوب اين برنامه‌ها به صورت مشخص ديده شده و برنامه‌ريزي‌هاي آن انجام شده است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html